Leveranciersvereniging Leerdammer Collectief (LVLC) heeft in juli 2022 meerdere klachten ingediend bij de ACM nadat het al meerdere malen had geprobeerd deze klachten met Lactalis zelf op te lossen. Lactalis gaf tijdens een vergadering in juni 2022 zelf aan dat LVLC haar klachten maar juridisch moest laten toetsen. Een van de klachten was gericht tegen de eenzijdige bepaling van de melkprijs door Lactalis. Deze klachten zijn gedaan op grond van de Wet oneerlijke handelspraktijken Landbouw en voedselvoorzieningsketen (Wet OHP Landbouw). Na uitgebreid onderzoek is deze klacht nu gegrond verklaard door Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarmee is bepaald dat Lactalis Leerdammer een systeem moet ontwikkelen voor de vaststelling van de melkprijs in onderhandeling met melkveehouders en hiermee haar leveringsvoorwaarden dient aan te passen.

De Wet OHP trad op 1 november 2021 in werking met als doel bescherming te bieden aan landbouwproducenten, indien de leverancier in een onevenwichtige relatie staat tot zijn afnemer. Hiermee worden kleine(re) partijen beschermd ten opzichte van de grote – en vaak ook machtige – afnemer. LVLC heeft de klacht ingediend bij de ACM, omdat in de Wet OHP is vastgelegd dat de melkprijs niet meer alleen door de afnemende partij kan worden bepaald. Het eenzijdig bepalen van de melkprijs is dus verboden. De melkprijs moet transparant zijn voor de leverancier en vooraf moet duidelijk zijn op welke wijze de melkprijs tot stand komt. Daarnaast moet dit door de leverancier te controleren zijn. Aan die voorwaarden voldoet Lactalis niet. Op andere bezwaren omtrent de totstandkoming van de melkprijs zal Lactalis meer moeten verduidelijken middels het aanpassen van de leveringsvoorwaarden, aldus de ACM. Dit betreft het
inzichtelijk maken van de negatieve grondprijs en de vaste kosten middels het aanpassen van haar leveringsvoorwaarden.

Dwangsom
Lactalis wordt door de ACM verplicht om, binnen 3 maanden na bekendmaking van dit besluit, de leveringsvoorwaarden in lijn te brengen met de Wet OHP Landbouw. Als Lactalis zich daar niet aan houdt, moet het dwangsommen betalen van € 175.000 per maand tot een maximum van € 1.050.000,00.

Ingediende klachten
Een andere klacht die de LVLC indiende over het onrechtmatig verkrijgen van bedrijfsgeheimen middels het afgeven van machtigingen (via JoinData) om onder andere de duurzaamheidspremie te bepalen is door de ACM niet gegrond verklaart. De ACM geeft daarbij aan dat zij geen toezicht houdt op de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en zij derhalve niet bevoegd zijn om hierover te oordelen. De LVLC zou deze klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens kunnen indienen om het daar te laten toetsen, aldus de ACM. Omtrent de overige klachten die zijn ingediend, maar zijn afgewezen door de ACM, beraadt LVLC zich nog of zij hier bezwaar op gaat maken.

Afdracht ZuivelNL
Over de klacht die gaat over de afdracht van de bijdrage aan ZuivelNL heeft de ACM nog geen beslissing genomen. Deze is nog in behandeling en zal na het besluit van de ACM alsnog bekend worden gemaakt.

Het complete en definitieve besluit van de ACM is te vinden op de website van de ACM. Klik op deze link voor het definitieve besluit van de ACM. Deze uitspraak van de ACM richt zich op de leveranciers van zuivelverwerker Lactalis, maar zal daarna ook kunnen gelden voor leveranciers van andere zuivelondernemingen.

ACM doet uitspraak tegen de eenzijdige melkprijsbepaling door Lactalis Leerdammer